English
عربی
العربية

به مشاوره نیاز دارید؟ با ما تماس بگیرید

(021) 22882609 – 10 / (0912) 7696940

شنبه تا چهارشنبه 18:00 – 20:00 | پنجشنبه ها 9:00 – 12:00

دکتر مسعود راستکاری / جراحی بینی / مهمترین” تفاوت بینی گوشتی و استخوانی” چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

مهمترین” تفاوت بینی گوشتی و استخوانی” چیست؟

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی، یکی از رایج ترین سوالات افراد متقاضی جراحی است؛ اگرچه یک جراح ماهر می‌تواند بینی شما را به خوبی متناسب با صورتتان فرم دهد، اما نمی‌توان انکار کرد که جراحی بینی استخوانی راحت‌تر از بینی گوشتی است. ما تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب تفاوت بینی استخوانی و گوشی را بررسی کنیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به عمل رینوپلاستی کنید.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در چیست؟

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در چیست؟

بینی گوشتی و استخوانی دارای تفاوت های مختلفی هستند که در این قسمت به بررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت؛ تفاوت بینی استخوانی و گوشتی عبارت است از:

✔ اولین عامل در تعیین تفاوت بینی استخوانی و گوشتی، ضخامت پوست آن‌هاست؛ به نحوی که بینی‌های استخوانی در مقایسه با بینی‌های گوشتی پوست نازک‌تری دارد.

برخی از افراد گمان می‌کنند که بینی استخوانی حتما باید قوزدار باشد، اما ممکن است بینی قوزدار بوده و در عین حال در گروه بینی‌های گوشتی قرار بگیرد.

به صورت کلی هر چه مشکلات پوستی بیشتر باشد، بینی گوشتی‌تر و در مقابل، هرچه پوست بینی نازک‌تر و صاف‌تر باشد، بینی استخوانی‌تر است.

✔ بینی‌های استخوانی بهتر فرم‌دهی می‌گیرند؛ زیرا پوست نازک آن‌ها سریعا با ساختار جدید تطبیق پیدا می‌کند. اما بینی‌های گوشتی به علت ضخامت پوست در برابر تغییر مقاومت بیشتری دارند و نمی‌توان ظرافت های بینی فانتزی را در بینی گوشتی اعمال کرد؛ به همین دلیل بینی‌های گوشتی برای جراحی بینی به فرم طبیعی مناسب‌تر هستند.

✔ دیگر تفاوت بینی گوشتی و استخوانی، می‌توان به دوره نقاهت پس از عمل اشاره کرد؛ دوره نقاهت در بینی‌های گوشتی معمولا بیشتر از بینی‌های استخوانی بوده و کاهش تورم و کبودی در بینی‌های استخوانی سریع‌تر است.

✔ تکنیک‌های مورد استفاده در جراحی گوشتی و استخوانی باهم متفاوت است؛ به نحوی که در رینوپلاستی بینی‌های گوشتی معمولا از روش‌های کاهش دهنده چربی و پیوند غضروف استفاده می‌شود، در حالی که در طی جراحی بینی استخوانی از روش‌های ترمیمی استفاده می شود.

چرا توجه به تفاوت بینی گوشتی و استخوانی مهم است؟

نوع بینی در رینوپلاستی حائز اهمیت است، اما نمی‌توان گفت که نوع بینی محدودیت جدی برای این عمل ایجاد می‌کند. چنانچه جراح مهارت بالایی داشته باشد، بینی را بدون توجه به نوع آن، بسیار عالی و رضایت‌بخش جراحی می‌کند.

افرادی که دارای بینی‌های استخوانی هستند، می‌توانند انواع عمل بینی طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی را انجام دهند؛ در واقع کار بر روی بینی‌های استخوانی به علت وجود ساختار غضروفی قوی‌تر، آسان‌تر است. پزشک به راحتی حجم بینی را با ایجاد برش‌هایی کاهش داده و آن را به شکل مورد نظر در می‌آورد.

همانطور که بیان شد مهم‌ترین تفاوت بینی گوشتی و استخوانی این است که بینی گوشتی، پوست ضخیم‌تری و غضروف ضعیف‌تری دارد؛ به همین دلیل در زمان عمل، جراح اغلب باید غضروف را از یک قسمت از بینی برداشته و به قسمتی دیگر منتقل کند.

علاوه براین گاهی می‌توان به جای تیغه بینی غضروف گوش را خارج کرد و از آن برای فرم دادن به بینی بهره برد که این نیز کار دشواری است. عدم توجه به این موارد توسط برخی از جراحان سبب می‌شود تا به مرور زمان پس از جراحی بینی گوشتی، پوست بینی و بافت‌های نرم زیرین آن که حاوی مقداری چربی و غدد هستند، به دلیل نداشتن پایه یا داربست مناسب تغییر شکل داده و منقبض شوند.

طبق تجربه احتمال بروز تورم شدید پس از جراحی گوشتی خیلی بیشتر از بینی استخوانی است و این مسئله احتمال فیبروز را افزایش می‌دهد؛ البته با بستن صحیح چسب می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

معمولا جراحان با در نظر گرفتن تفاوت بینی گوشتی و استخوانی، به افرادیکه بینی‌های گوشتی دارند، توصیه می‌کنند تاتنها جراحی معمولی انجام دهند؛ زیرا با وجود ضخامت زیاد پوست نمی‌توان از جراحی فانتزی و نیمه فانتزی نتایج مطلوبی کسب کرد.

چگونه تفاوت بینی گوشتی و استخوانی را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بهتر با تفاوت‌های بینی گوشتی و استخوانی آشنا شویم؛ راه تشخیص هریک از آن‌ها باید به صورت جداگانه بررسی شود؛ راه تشخیص بینی گوشتی از استخوانی به صورت زیر است:

تشخیص تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

بینی گوشتی

حجم بینی، رایج‌تری عامل تشخیص بینی گوشتی، در بین مردم است؛ به نحوی که اگر بینی بزرگ باشد، در این دسته قرار می‌گیرد. اما این مسئله به تنهایی تعیین کننده گوشتی بودن بینی نیست. ضخامت پوست بینی‌های گوشتی علل الخصوص در نوک بینی بسیار زیاد است؛ این بینی‌ها پوست چربی دارند و بیشتر مستعد آکنه و جوش هستند.

چنانچه سر بینی‌های گوشتی را با دو انگشت فشار دهید، می‌بینید که چربی‌هایی از منافذ ریز بینی خارج می‌شود، اما اغلب در بینی‌های استخوانی این حالت وجود ندارد. خلاصه مشخصات بینی گوشتی به صورت زیر است:

1. پوست ضخیم و چرب

2. پهن بودن نوک بینی

3. بلند، پهن و ضخیم بودن پره‌های بینی

4. ضعیف بودن غضروف بینی

بینی استخوانی

در بینی‌های استخوانی همانطور که از نام آن‌ها پیداست، استخوان‌های برجسته در بینی ظاهر شده و شکل ظاهری ناخوشایندی را برای آن ایجاد می‌کنند.

بینی‌های استخوانی پوست غیر ضخیمی دارند که این مسئله مهم‌ترین تفاوت بینی گوشتی و استخوانی است؛ البته این به این معنا نیست که هر استخوانی در بینی استخوانی بودن آن را نشان می‌دهد، بلکه ممکن است بینی با پوست ضخیم و چربی زیر پوست دارای قوز باشد که در این صورت این بینی در دسته بینی‌های گوشتی قرار می‌گیرد. خلاصه مشخصات بینی استخوانی به صورت زیر است:

1. دارای قوز

2. پوست نازک و انعطاف‌پذیر

3. استخوان باریک

4. غضروف محکم

5. پره‌های کوچک و باریک

6. لایه‌های چربی بسیار نازک

نتیجه‌گیری

مردم معمولا بینی‌های خود را به دو دسته گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می‌کنند. این طبقه بندی هیچ مبنای علمی ندارد، اما جراحان از این اصطلاحات برای ارتباط راحت‌تر با بیمار بهره می‌برند. تفاوت اصلی این نوع بینی‌ها در ضخامت پوست آن‌هاست.

به صورت کلی پوست بینی‌های گوشتی ضخیم‌تر بوده و دارای غضروف ضعیف‌تری در مقایسه با بینی‌های استخوانی هستند. امروزه با پیشرفت روش‌های جراحی تفاوت چندانی بین عمل جراحی بینی استخوانی و گوشی وجود ندارد و عمل بینی‌های گوشتی نیز به خوبی صورت می‌گیرد.

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با سابقه درخشان جراحی سر و گردن، جراحی پلاستیک بینی و صورت و جراحی آندوسکوپی سینوس در منطقه پاسداران تهران، مشغول به فعالیت می باشند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

تجربه جراحی بینی

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *