English
عربی
العربية

به مشاوره نیاز دارید؟ با ما تماس بگیرید

(021) 22882609 – 10 / (0912) 7696940

شنبه تا چهارشنبه 18:00 – 20:00 | پنجشنبه ها 9:00 – 12:00

دکتر مسعود راستکاری / جراحی بینی / جراحی بینی کج: [هدف + مزایا و زمان مناسب آن]
مدت زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

جراحی بینی کج: [هدف + مزایا و زمان مناسب آن]

جراحی بینی کج یک عمل جراحی زیبایی است که برای اصلاح ظاهر بینی کج یا نامتقارن انجام می‌شود. کج بودن بینی، اختلالی است که برای افراد بسیاری رخ می‌دهد و می‌تواند موجب ناهنجاری‌های ظاهری شود. ظاهر بینی می‌تواند بر روی احساس اعتماد به نفس و میزان رضایت فرد از خود تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

متأسفانه، برخی افراد از بدو تولد با بینی کج یا نامتقارن متولد می‌شوند و یا به دلیل آسیب‌های وارده در طول زندگی دچار این مشکل می‌گردند. چنین ناهنجاری‌هایی می‌تواند علاوه بر مسائل زیبایی، مشکلاتی را در زمینه تنفس و کارکرد بینی نیز ایجاد کند. در ادامه می‌خواهیم به طور کامل در مورد عمل بینی کج و هر آنچه درباره آن باید بدانید، صحبت کنیم.

جراحی بینی کج چیست

جراحی بینی کج چیست و چه زمانی لازم است؟

علاوه بر مزایای زیبایی شناختی، جراحی بینی کج می‌تواند مشکلات عملکردی را نیز برطرف کند، و آن را به یک راه حل همه کاره برای افرادی تبدیل می‌کند که هم با ناراحتی فیزیکی و هم نارضایتی از ظاهر بینی خود روبرو هستند.

ضرورت جراحی بینی کج از عوامل مختلفی ناشی می شود. برای برخی، انگیزه صرفاً زیبایی شناختی است. برای دیگران، این انگیزه کاربردی است و هدف آن کاهش مشکلات تنفسی ناشی از ساختار نامرتب بینی است. در هر دو سناریو، عمل بینی کج یک رویکرد مناسب برای رفع این نگرانی ها ارائه می دهد.

هدف از انجام جراحی بینی کج چیست؟

در شرایط خاص، ممکن است برای اصلاح بینی کج یا نامتقارن نیاز به انجام جراحی باشد. برخی از افراد به دلایل ژنتیکی یا رشدی با چنین شرایطی متولد می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در اثر آسیب هایی مانند تصادف دچار این عارضه شوند.

بینی کج می تواند منجر به مشکلات تنفسی و انسداد بینی شود که برای اصلاح نیاز به جراحی دارد. علاوه بر این، ظاهر نامتقارن بینی می تواند بر عزت نفس و سلامت روانی فرد تأثیر بگذارد و جراحی بینی کج را به گزینه ای مهم برای افزایش اعتماد به نفس تبدیل می‌کند. به طور کلی، جراحی بینی کج برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی در این موارد انجام می‌شود.

نمونه جراحی بینی کج

مزایای جراحی بینی کج چیست؟

جراحی بینی کج یا رینوپلاستی کج به دلیل توانایی آن در بهبود چشمگیر هر دو جنبه عملکردی و زیبایی بینی، روشی بسیار مورد توجه است. این جراحی نه تنها بی‌نظمی‌های ساختاری را اصلاح می‌کند، بلکه مزایای زیادی را نیز به همراه دارد که می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. در اینجا، مزایای کلیدی جراحی بینی کج را بررسی می کنیم:

◀️ جذابیت اولیه جراحی بینی کج در پتانسیل آن برای بهبود چشمگیر ظاهر بینی نهفته است. با اصلاح کجی بینی، این جراحی می تواند شکل، اندازه و هم ترازی بینی را بهبود بخشد.

◀️ بینی کج می تواند تعادل و تقارن صورت را مختل کند. جراحی بینی کج می تواند بینی را مجدداً تنظیم کند و منجر که تعادل بینی با سایر اجزای صورت شود. این هماهنگی جذابیت و تناسب کلی چهره را افزایش می دهد.

◀️ مشکلات عملکردی، مانند انحراف تیغه بینی همراه با بینی کج، می تواند جریان هوا را مختل کرده و منجر به مشکلات تنفسی شود. عمل بینی کج می‌تواند این ناهنجاری‌های ساختاری را اصلاح کند، تنفس راحت‌تر را تسهیل کرده و به یک زندگی روزمره راحت‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند.

◀️ حوادث یا جراحات می توانند منجر به کج شدن یا آسیب دیدگی بینی شوند که بر عملکرد و شکل آن تأثیر می گذارد. جراحی بینی کج راه حلی را برای بازگرداندن بینی به ظاهر قبل از آسیب یا حتی بهبود آن ارائه می دهد و در نتیجه اثرات فیزیکی و عاطفی چنین آسیب هایی را برطرف می کند.

◀️ بسیاری از افراد با ناهنجاری های مادرزادی بینی به دنیا می آیند که منجر به کج شدن بینی می شود. از طریق جراحی، می توان این مشکلات ذاتی را اصلاح کرد که منجر به عملکرد طبیعی بینی و بهبود زیبایی صورت از سنین جوانی می‌شود.

◀️ یک بینی زیباتر یا از نظر عملکردی بهبود یافته می تواند به طور قابل توجهی عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر تعاملات اجتماعی و رفاه کلی ذهنی بگذارد.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی استخوانی

در صورت عدم جراحی بینی کج چه مشکلاتی رخ می دهد؟

هر اختلالی در هر عضو بدن اگر به موقع درمان نگردد، می تواند منجر به بروز عوارض خطرناکی شود. کجی بینی نیز از این امر مستثنی نیست.

برخی از بینی های کج، تنها از لحاظ ظاهری مشکل سازند که با جراحی زیبایی قابل ترمیم است اما در مواردی که موجب بروز اختلالاتی می شود، لازم است از روش های مناسب درمانی استفاده گردد. برخی از اختلالات ناشی از کجی بینی به شرح زیر است:

  • بروز سردرد
  • سینوزیت
  • خرخر کردن حین خواب شبانه
  • اختلالات تنفسی مانند ناراحتی هایی در مجاری تحتانی تنفسی
  • خشک شدن دهان
  • خونریزی
  • افتادگی نوک بینی

جراحی بینی کج چگونه انجام می شود؟

می توان گفت تنها راهی که برای رفع مشکل کجی در بینی موثر است، جراحی است. زیرا این امکان را فراهم می کند که فرد مجددا صورت خود را متقارن ببیند و از ظاهر طبیعی بینی اش، لذت ببرد.

چنانچه بلافاصله پس از آسیب دیدگی بینی، کجی آن تشخیص داده شود، یک پزشک متبحر می تواند با روش هایی مانند جا انداختن و یا گچ گرفتن نیز مشکل را رفع کند.

نحوه انجام عمل بینی کج

ممکن است برای تان سوال باشد که نحوه انجام جراحی بینی کج چگونه است؟

به منظور بهبود کجی بینی با عمل، بهترین جراح بینی باید در مرحله اول به خوبی بینی را از داخل و خارج، معاینه کند. سپس روشی را برای شروع کار خود در نظر بگیرد.

عمل بینی کج با ایجاد برش هایی که جراح در قسمت های مورد نیاز ایجاد می کند، آغاز می شود. با این برش ها، پزشک به بافت های داخلی بینی دسترسی دارد و با برداشتن قسمت های اضافی و بازگرداندن بینی به جای اصلی خود، می تواند فرم بینی را زیباتر سازد.

بهترین روش جراحی بینی کج چیست؟

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کدام روش برای جراحی کجی بینی مناسب است؟

با توجه به تعاریف فوق و حساسیتی که جراحی بینی کج دارد، می توان عمل بینی به روش باز را بهترین شیوه برای اصلاح این بدفرمی دانست. زیرا پزشک به خوبی می تواند نواقص موجود را مشاهده نموده و اقدامات لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: عمل بینی بدون بیهوشی

بایدها و نبایدهای قبل از جراحی بینی کج

تعدادی از مواردی که قبل از اقدام به انجام جراحی بینی کج باید در نظر گرفته شوند در زیر آورده شده است:

1. مهم ترین کاری که قبل از جراحی باید انجام دهید، دقت و تحقیق برای انتخاب جراح خوب برای بینی است که سابقه درخشانی در رفع کجی بینی داشته باشد.

2. پس از انتخاب جراح نیز باید در جلسه مشاوره ای که پیش از عمل تنظیم می شود، شرکت نمایید و خواسته ها و تمایلات خود را به طور واضح با پزشک در میان بگذارید. همچنین اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و یا از داروهای ویژه ای استفاده می کنید، باید در این جلسه، پزشک خود را آگاه سازید.

3. آزمایش‌هایی که از سوی پزشک تجویز می شود را جدی بگیرید و حتما نتایج حاصل از آن را به پزشک خود ارائه دهید.

4. یکی از آزمایشات مهمی که اغلب برای خانم ها تجویز می گردد، تست بارداری است. زیرا در عمل بینی کج، فرد تحت بیهوشی قرار می گیرد و در صورت باردار بودن، اثرات آن می تواند جنین را نیز تحت تاثیر قرار دهد که طبعا اثرات خوبی نخواهد بود. به طور کلی خانم های باردار اجازه ندارند که بینی خود را عمل کنند.

5. از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و … به مدت 2 هفته قبل از عمل، خودداری نمایید.

6. دوش بگیرید؛ از آن جایی که پس از عمل بینی، تا چند روز امکان حمام کردن وجود ندارد، لازم است 1 روز پیش از آن، حمام نمایید.

7. 2 هفته با دخانیات و نوشیدنی های الکلی خداحافظی کنید! کشیدن سیگار و دخانیات قبل از عمل، می تواند موجب بروز اختلالات تنفسی در فرآیند جراحی شود و سلامت فردی را به خطر بیاندازد.

8. شب قبل از عمل بینی کج، شامی سبک میل کنید.

9. داشتن همراه یکی دیگر از نکاتی است که قبل از عمل بینی باید به آن توجه کنید و تصمیم بگیرید که چه فردی همراه مناسب تری برای شما خواهد بود.

10. 1 ساعت قبل از موعد دقیق عمل بینی کج در محل مورد نظر حاضر باشید.

11. بهتر است از لباس های گشاد که دارای زیپ و دکمه نیز هستند استفاده کنید تا پس از اتمام جراحی، برای عوض کردن لباس خود مشکلی نداشته باشید.

12. لازم است که مراجعین در روز عمل، ناشتا باشند. بنابراین 8 ساعت آخر قبل از جراحی بینی کج نباید چیزی بخورید.

13. خانم ها در روز عمل باید بدون آرایش، ناخن مصنوعی و لاک و آقایان بدون ریش و سبیل باشند. همچنین به همراه داشتن زیورآلات و وسایل فلزی مانند ساعت، کلیپس و … ممنوع است.

نکات مهم لازم پس از جراحی بینی کج

توجه به نکات مراقبتی پس از جراحی بینی کج جزو مهم ترین مواردی است که می تواند تا حد زیادی در نتیجه حاصل از عمل، تاثیرگذار باشد. در این قسمت برخی از آن ها را بیان می کنیم.

  • یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین کارهایی که باید بعد از عمل بینی کج انجام دهید، استفاده از کمپرس یخ است. بهتر است به مدت 24 ساعت آن را در اطراف چشم و روی گونه ها قرار دهید تا احتمال بروز تورم و کبودی را به حداقل برسانید.
  • ممکن است مدت کوتاهی پس از جراحی، خونریزی داشته باشید که طبیعی است و می توان با داروهای مسکن و ضد تهوعی که پزشک تجویز می کند، آن را بهبود بخشید. در صورت تداوم و تشدید خونریزی نیز لازم است به جراح خود اطلاع دهید.
  • همچنین ممکن است تا 3 روز پس از عمل جراحی بینی کج، بیشترین میزان تورم و کبودی را داشته باشید که جای نگرانی نیست و باید اجازه دهید تا به خودی خود، رفع شود.
  • از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل برای مدتی خودداری نمایید. الکل می تواند موجب تکرر ادرار و در نتیجه کاهش آب بدن شود. در این صورت روند ترمیم و بهبود وضعیت بینی تا حد زیادی کند می گردد.
  • در رابطه با خوردن غذا پس از عمل نیز معمولا توصیه می شود که در روزهای ابتدایی بیشتر از غذاهای نرم و مایعات استفاده نمایید. به طور کلی بهتر است تا 2 هفته از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید.
  • یکی از نکات مهم برای کاهش ورم این است که حین استراحت و دراز کشیدن با استفاده از چند بالش، سر خود را بالاتر از بدن و پاها قرار دهید. بهتر است این کار را به مدت 2 ماه ادامه دهید.
  • در صورت احساس درد، ترسی به خود راه ندهید؛ چرا که امر دور از انتظاری نیست. برای بهبود و تسکین درد نیز می توانید از مسکن های مورد تایید پزشک در زمان های مشخصی استفاده نمایید.

بینی هایی که دارای پوست نازک و انحراف شدید محوری باشند و در عوض، قوز بینی و افتادگی بینی بینی نداشته باشند، جزو موارد دشوار برای جراحی بینی کج محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی قوزدار

آیا یک بار جراحی بینی کج برای بهبود کج بودن بینی کافی است؟

یک تفکر عجیب در میان مردم برای جراحی بینی های کج وجود دارد و آن هم این است که جراحی نمی تواند بینی را صاف کند و اگر هم صاف شود، پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد! اما چقدر این طرز فکر صحیح است؟

حقیقتی در مورد بینی های کج وجود دارد و آن هم این است که کجی بینی می تواند کل صورت فرد و استخوان های این نواحی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرگذاری به مرور زمان موجب ناهماهنگی هایی بین فرم کلی صورت و بینی می شود.

بنابراین ممکن است زمانی که بینی عمل می شود همچنان صاف به نظر نرسد. در حالی که فرم بینی اصلاح شده و این ناهماهنگی، از رشد نادرست صورت و مشکلاتی که در آن رخ داده است، ناشی می شود. به عبارتی بینی صاف می شود اما صورت کج است! از همین رو اگر نیاز به اصلاحات دیگری باشد، پزشک می تواند فرد را به طور کامل راهنمایی کند.

نمی توان به طور مطلق اظهار کرد که جراحی بینی کج باز می گردد و نیاز به جراحی دو یا سه باره دارد.

بنا نداریم که ناهنجاری صورت را پس از عمل کجی بینی توجیه کنیم اما می خواهیم بگوییم که بینی کج پس از عمل به حالت اولیه خود باز نمی گردد؛ بلکه تحت شرایط دیگر ممکن است کج به نظر برسد. در چنین شرایطی، دقت در انتخاب جراح، بیشترین اهمیت خود را نشان می دهد. بنابراین لازم است که قبل از اقدام به عمل، به خوبی در مورد سوابق پزشک خود تحقیق کنید و از با تجربه بودن او اطمینان حاصل نمایید.

سخن آخر

همانطور که در قسمت های قبل هم گفتیم، جراحی بینی کج کمی حساس است و انتخاب پزشک خوب برای انجام آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین ابتدا معیارهای خود را برای انتخاب جراح تعیین کنید، تحقیقات لازم را انجام دهید و سپس تصمیم خود را نهایی سازید.

یکی از بهترین جراحان برای اصلاح فرم کج بینی دکتر مسعود راستکاری است که با تجربه های درخشان در این زمینه قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده است.

سوالات متداول جراحی بینی کج

1. مدت زمان معمول برای عمل جراحی بینی کج چقدر است؟

به طور متوسط، جراحی بینی کج بین 2.5 تا 3 ساعت طول می کشد. با این حال، مدت زمان ممکن است بر اساس نیازهای فردی و میزان تغییر شکل مورد نیاز در نوسان باشد.

2. آیا اصلاح غضروف بینی در جراحی بینی کج امکان پذیر است؟

در طی عمل بینی کج، جراح می تواند غضروف را تنظیم کند تا به شکل دلخواه بینی برسد.

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با سابقه درخشان جراحی سر و گردن، جراحی پلاستیک بینی و صورت و جراحی آندوسکوپی سینوس در منطقه پاسداران تهران، مشغول به فعالیت می باشند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

تجربه جراحی بینی

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

20 دیدگاه ها
  1. بینی ای که انحراف شدید داره میتونه عامل سینوزیت باشه؟ یعنی با عمل بینی درمان میشه؟

    پاسخ
    • درمان سینوزیت جداست و ربطی به جراحی زیبایی و انحراف نداره
      بله ممکنه برگرده

      پاسخ
  2. برای اصلاح کجی بینی فرق میکنه بینی گوشتی باشه یا استخوانی؟

    پاسخ
    • خیر جانم

      پاسخ
  3. مرسی بسیار عالی بود

    پاسخ
    • امیدوارم مفید بوده باشه براتون

      پاسخ
  4. از کجا بدانم به جراحی سپتوپلاستی نیاز دارم یا خیر؟

    پاسخ
    • باید معاینه بشید دوست عزیز

      پاسخ
  5. مطلب خوبی بود

    پاسخ
    • 🌹🌹

      پاسخ
  6. چقدر بعد از جراحی بینی میتونم ورزش کنم؟

    پاسخ
    • بستگی داره به ورم بینیتون ولی معمولا ۲ ماه بعد از جراحی میتونید خیلی سبک ورزش کنید.

      پاسخ
  7. اقای دکتر من عکسمو توی اینستاگرام براتون ارسال کردم ، بینیم خیلی کجه و قوز هم داره میشه جوابم رو بدین تهران نیستم ، ولی میخوام بیام مطبتون

    پاسخ
    • حتما بررسی و پاسخ داده میشه
      اگه مدت زمان طولانی هست که پیامتون بدون پاسخ مونده مجدد عکستون رو ارسال بفرمایید

      پاسخ
  8. داداش من سرفه داره همیشه. انحراف بینیم داره . انحراف بینیش میتونه باعث سرفه بشه؟

    پاسخ
    • خیر

      پاسخ
  9. سلام دکتر شما ترمیم بینیم انجام میدید من یک بار جراحی بینی انجام دادم ولی الان احساس می کنم که بینیم انحراف داره ولی زیاد معلوم نیست می تونم عکسم رو تو اینستاگرام براتون بفرستم ببینید نیاز به ترمیم بینی دارم یانه

    پاسخ
    • بله عمل ترمیمی انجام میدم. بهتره که بصورت حضوری معاینه بشید
      اما عکساتون رو از زوایای مختلف برام ارسال بفرمایید تا بررسی کنم

      پاسخ
  10. سلام جراحی انحراف و با زیبایی میشه انجام داد؟

    پاسخ
    • سلام. بله میشه

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *