عربی

(021) 22882609 – 10 / (0912) 7696940

شنبه تا چهارشنبه 18:00 – 20:00 | پنجشنبه ها 9:00 – 12:00

درد بعد عمل بینی

درد بعد عمل بینی یا رینوپلاستی یک نگرانی رایج در بین افرادی است که می‌خواهند این جراحی را انجام دهند. درد بعد جراحی بینی به میزانی نیست که بخواهد نگرانی برای بیماران ایجاد کند. اکثر بیماران بعد عمل میزان درد خفیف و قابل تحملی را گزارش کرده‌اند که به سادگی با استفاده از مسکن‌ها قابل کنترل است.

بعد عمل در ناحیه بینی از هر نوعی که باشد، همچون عمل بینی استخوانی، هم بینی و هم نواحی اطراف چشم ممکن است متورم و کبود شده و کمی درد احساس کنند. بیشتر بیماران میزان درد بعد از عمل بینی را خفیف تا متوسط توصیف می‌کنند؛ به طوری که اغلب به طور موثر با مسکن‌ها و داروهای تجویزی ارائه شده توسط جراح قابل کنترل است.

توجه داشته باشید معیار درد یک کمیت توصیفی است و از فردی به فرد دیگر متغیر است. بنابراین میزان آن را نمی‌شود برای هر فردی به طور دقیق تخمین زد. اما آنچه باید به یاد داشته باشید انتخاب یک جراح ماهر است. چرا که میزان رضایت شما بعد از عمل و طی کردن دوران نقاهت آسان، تا حدود زیادی به مهارت جراح شما باز می‌گردد. یک جراح بینی خوب در تهران با توجه به تجربه بالایی که در انواع عمل‌ها کسب کرده است، تغییرات را به گونه‌ای برای بیمار رقم می‌زند که ناراحتی کمی را تجربه می‌کند.

“درد بعد عمل بینی” با هر شدتی که باشد معمولاً فقط ۳۶ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. اما در صورت دستکاری یا ضربه زدن به بینی ممکن است بیشتر طول بکشد. بینی شما ممکن است حساس به لمس باقی بماند، اما این حساسیت بیشتر از سه ماه ادامه نخواهد داشت.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند مهم است که در مورد مدیریت درد بعد از جراحی بینی با پزشک جراح خود صحبت کنند. این مدیریت ممکن است شامل استفاده از مسکن‌های مناسب و سایر تکنیک‌ها باشد. اگر پس از جراحی درد قابل توجه یا طولانی مدت را تجربه کردید، بهتر است که برای بررسی آن با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی گوشتی در تهران؛ بالاترین رضایتمندی!

در حین جراحی: بیماران در حین عمل احساس درد نمی‌کنند، زیرا تحت بیهوشی عمومی هستند. حتی اگر عمل بینی بدون بیهوشی هم انجام شود، با توجه به اینکه از بی حسی موضعی برای بیمار استفاده می‌شود، باز هم بیمار دردی را حس نخواهند کرد.

بلافاصله پس از جراحی: هنگامی که بیهوشی از بین می‌رود، بیماران معمولاً کمی ناراحتی را تجربه می‌کنند که با مسکن برطرف می‌شود.

درد بعد از عمل: بیشتر بیماران بعد عمل درد را یک ناراحتی خفیف تا متوسط توصیف می‌کنند. درد بعد از جراحی بینی اغلب به طور موثر با مسکن‌های بدون نسخه یا داروهای تجویز شده توسط جراح، کنترل می‌شود.

دوران بهبودی: چند روز اول پس از جراحی معمولاً زمانی است که درد در اوج خود است و به مرور کاهش می‌یابد.

در هر عمل بینی طبیعی جراح تغییراتی را بر روی ساختار بینی اعمال می‌کند تا به اهداف زیبایی یا درمانی خود برسد. به همین منظور تمامی ساختار بینی مثل غضروف، پوست و استخوان بینی در مداخله جراحی قرار می‌گیرند که بعد از جراحی بدن برای ترمیم بافت‌ در این قسمت‌ها دست بکار می‌شود. این موضوع اصلی‌ترین دلیلی بوده که ممکن است بیمار بعد عمل بینی در روزهای اولیه کمی درد را تجربه کند که معمولا بعد دو تا سه روز از بین می‌رود.

دلیل دیگری که ممکن است درد بعد جراحی بینی تجربه شود، احساس گرفتگی و احتقان درون بینی در روزهای اولیه یا فشار در ناحیه سینوس است که باز هم جای نگرانی ندارد.

آیا عمل بینی درد دارد؟

برای کاهش درد و به حداقل رساندن آن در روزهای اولیه بعد جراحی بینی می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• از کمپرس سرد استفاده کنید و تورم کاهش یابد و ناحیه بینی کمی بی حس شود. کمپرس را به صورت مستقیم با پوست خود تماس ندهید و مراقب ضربه و فشار به بینی خود باشید.
  • مسنکن‌های تجویز شده پزشک را استفاده کرده و کمی صبر داشته باشید تا مسکن اثر خود را نشان دهد. از مصرف خودسرانه هرگونه دارو جهت کاهش درد جدا خودداری کنید.
  • در روزهای اولیه سر خود را بالا بگیرید. حتی در هنگام خوابیدن و استراحت هم سر خود را بالاتر قرار دهید تا به کاهش درد و تورم کمک کنید. برای این منظور می‌توانید از بالش‌های کوچک استفاده کنید.
  • از دمیدن در بینی خودداری کنید و مراقب هرگونه فشار و ضربه به بینی باشید.
  • از تغییر حالت در اجزای صورت خودداری کنید. حرکات صورت همچون خندیدن، گریه و یا خمیازه می‌تواند به بخیه‌ها آسیب بزند و یا باعث درد شود.
دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با سابقه درخشان جراحی سر و گردن، جراحی پلاستیک بینی و صورت و جراحی آندوسکوپی سینوس در منطقه پاسداران تهران، مشغول به فعالیت می باشند.

برچسب ها: