English
عربی
العربية

به مشاوره نیاز دارید؟ با ما تماس بگیرید

(021) 22882609 – 10 / (0912) 7696940

شنبه تا چهارشنبه 18:00 – 20:00 | پنجشنبه ها 9:00 – 12:00

دکتر مسعود راستکاری / جراحی زیبایی صورت / لیفت صورت و هر آنچه باید بدانید!
مدت زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

لیفت صورت و هر آنچه باید بدانید!

لیفت صورت (rhytidectomy) یک نوع از جراحی زیبایی صورت است که در جهت جوانسازی انجام می گیرد. این جراحی افتادگی پوست روی گونه ها، فک و اعضا ی دیگر صورت را که در اثر کهولت سن ایجاد می شود، برطرف می کند. در طول جراحی، بافت های نرم صورت، بالا کشیده شده، و با برداشت پوست اضافی، نمای پوست تغییر می یابد. لیفت صورت به تنهایی نمی تواند چروک های ریز و یا آسیب دیدگی پوست شما به خاطر نور خورشید را برطرف کند. برای رفع این ایرادات باید از روش های دیگر جوانسازی پوست نیز استفاده کنید.

لیفت صورت

چرا من به لیفت صورت نیاز دارم؟

وقتی سن شما افزایش می یابد، شکل و ظاهر صورت شما دستخوش تغییراتی می شود. حالت کشسانی پوست شما کاهش می یابد و شل می شود و یا میزان چربی در بخش هایی از صورت شما کمتر و در بخش های دیگر بیشتر می شود. این تغییراتی که در اثر افزایش سن بر روی صورت شما اتفاق می افتد، می تواند با لیفت صورت تا حدود زیادی برطرف شود.لیفت صورت باعث بهبود در ظاهر شما می شود و ایرادات ذکر شده در زیر را برطرف می سازد:

  • حالت افتادگی و شل شدگی پوست گونه ها و لپ ها
  • پوست اضافه زیر فک
  • خط خنده عمیق
  • پوست و چربی اضافه در گردن (اگر لیفت گردن را نیز همراه با لیفت صورت انجام دهید)

به خاطر داشته باشید که این تغییرات، می تواند در افراد متفاوت، در سنین مختلف روی دهد. پس نمی توان گفت سن دقیقی برای انجام این جراحی وجود دارد. بلکه مشاهده کردن هر گونه از تغییرات ذکر شده در بالا می تواند علامت این باشد که شما می توانید جراحی لیفت صورت را انجام دهید.

اگرچه بسیار نادر است که در دهه ۳۰ سالگی نیاز باشد تا جراحی لیفت صورت انجام داد، پس روش های غیر جراحی به منظور جوانسازی صورت و لیفت صورت پیشنهاد می شود. برخی از این روش ها در ادامه با توجه به نیاز فرد توصیه شده است.

تزریق فیلر

تزریق بوتاکس

تزریق فیلر به لب و خط لبخند

میکرونیدلینگ

تزریق به چانه

لایه برداری

میکرودرم ابریشن

جراحی لیفت صورت

لیفت صورت چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً این جراحی با دو روش بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی صورت می گیرد قبل از جراحی به بیمار آرامبخش تزریق می کنند تا بیمار دچار استرس قبل از جراحی نشود .بعد از اینکه بیمار بیهوش شد برش هایی در قسمت های عمیق و چروکیده می دهد تا بتوانند چربی های اضافه را تخلیه کنند این برش ها معمولاً در قسمت گوش صورت می گیرد.هنگامی که بیمار دارای خط و خطوط کمتری باشد پزشک از برش های کمتر و کوچک تر استفاده می کند.

این برش ها کمک می کند تمام خطوط سطحی از بین برود و در اصطلاح پزشکی به آن برش مینی می گویند و اگر بیمار دارای افتادگی بیشتر و خط های عمیق تر باشد برش مینی تغییری در چهره فرد ایجاد نمی کند و پزشک مجبور است برای تغییرات بیشتر مریض از برش کلاسیک استفاده کند برش کلاسیک باعث تغییرات بیشتر فرد می شود ازآنجایی که این برش ها در ناحیه ی گوش صورت می گیرد می توانید می توانید با پوشاندن به وسیله ی موهایتان به راحتی به بیرون بروید و کارهای روزمره خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : لیفت گردن با جراحی

خطرات احتمالی لیفت صورت

لیفت صورت می تواند خطراتی را مانند هر عمل جراحی دیگری به دنبال داشته باشد. بعضی از آن ها با مراقبت های مناسب مدیریت می شوند اما به ندرت برخی از این خطرات دائمی و یا طولانی مدت هستند. این خطرات شامل موارد زیر می شوند:

هماتوم

هماتوم جمع شدگی خون در زیر پوست است که باعث بادکردگی و ایجاد فشار می شوند که معمول ترین عارضه پس از جراحی لیفت صورت است. این حالت تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی ایجاد می شود و معمولا درمان آن جراحی دوباره برای جلوگیری از آیب به بافت است.

زخم شدگی

اسکار های حاصل از برش ها دائمی هستند اما توسط موها پوشانده می شوند. ندرتا، برش ها می توانند باعث ایجاد زخم های برآمده قرمز رنگ شوند. تزریق داروهای استروئیدی و درمان های دیگر، برای بهبود ظاهر این زخم ها استفاده می شوند.

آسیب عصبی

آسیب به اعصاب، هرچقد بسیار نادر است، می تواند به صورت موقت و یا دائمی، اعصاب کنترل کننده را تحت تاثیر قرار دهد. فلج دائم یک ماهیچه باعث به هم ریختگی تقارن صورت و حالت های صورت می شود. بعضی از جراحی هل می توانند این وضعیت را بهبود ببخشند.

از دست رفتن پوست

با احتمال یک در میلیون ممکن است لیفت صورت، خون رساتی به بافت های صورت را با مشکل مواجه کند. در این حالت پوست از بین می رود که با دارو قابل درمان است. در بعضی موارد برای جلوگیری از آسیب بیشتر ممکن است پزشک به شما جراحی را پیشنهاد دهد.

علاوه بر موارد فوق، در هر جراحی احتمال خونریزی، عفونت و یا حساسیت به داروی بیهوشی وجود دارد، بنابراین، دکتر بایستی موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • استفاده از رقیق کننده خون: رقیق کننده خون (کومادین، پلاویکس و … ) بر روند لخته شدن اثر گذاشته و احتمال خونریزی را بعد از جراحی،افزایش میدهد.
  • شرایط پزشکی: با داشتن شرایطی خاص مانند خونریزی غیر طبیعی، بهتر است که عمل لیفت صورت انجام نشود. بیماری هایی که روند درمان را به تاخیر میندازد، مانند دیابت کنترل نشده و یا فشار خون بالا، بایستی بررسی شوند.
  • سابقه افزایش و یا کاهش وزن: کشیدگی متناوب صورت، منجر به افتادگی مجدد پوست بعد از جراحی میشود.
  • دخانیات: مصرف دخانیات احتمال افتادگی پوست را بعد از جراحی، افزایش میدهد. پس، بهتر است که قبل از جراحی و حتی در طول روند بهبودی، سیگار را کنار بگذارید.

عوارض موقت جراحی لیفت صورت چیست؟

همان طور که می دانید هر نوع جراحی عوارض خاص خودش را دارد که اکثر این عوارض بعد از مدت کوتاهی از بین می رود:

  • خونریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • عدم تقارن (ناهماهنگی بین دو طرف)
لیفت صورت زنان

بیشتر بخوانید : لیفت پیشانی و ابرو

اطلاعات بیشتر درمورد جراحی لیفت صورت

یک نکته بسیار مهم که برخی از بیماران آن را فراموش می کنند این است که اگر دارای مشکل یا بیماری ویژه هستید و یا از داروی خاصی استفاده میکنید باید پزشک متخصص شما حتما از این موضوع مطلع باشد، سهل انگاری در این امر ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد. در صورت عنوان این مسئله به پزشک، پزشک می تواند دستور قطع بعضی از آنها را به شما بدهد و یا اگر لازم بود جایگزینی برای آن ها به شما توصیه کند.

این جراحی ها به دلیل اینکه عموماً متقاضی آنها خانم هستند بنابراین، این نکته بسیار قابل توجه است که بانوان عزیز تا چهار هفته پس از جراحی به هیچ عنوان نباید از لوازم آرایشی صورت استفاده کنند خصوصاً بر روی مواضع جراحی شده. رژیم غذایی تان باید دارای میوه ها و سبزیجات تازه باشد و همینطور نوشیدن آب به اندازه لازم را به هیچ عنوان فراموش نکنید، اگر بتوانید زندگی سالم و فعالیت های ورزشی روزانه را به شکلی منظم انجام دهید مطمئناً در نتیجه و ثبات جراحی لیفت شما بی نهایت تاثیر خواهد داشت.

ماندگاری جراحی لیفت صورت

یک سوال همیشگی داوطلبان، در مورد ماندگاری لیفت صورت است. یک جواب ساده این است که بگوییم ماندگاری‌اش همیشگی است. از آنجایی‌که افتادگی ماهیچه‌های صورت بعد از عمل لیفت، نسبت به قبل بسیار کم‌تر خواهد شد، این جواب صحیح نخواهد بود. چون عوامل متعدد و پیچیده‌ای بر ماندگاری لیفت صورت تاثیر دارد، بهترین جواب این است که بگوییم ماندگاری آن به متغیرهای مختلفی وابسته است. 

مقایسه لیفت صورت با روش‌های دیگر

 شل شدن پوست با اینکه در هر فرد متفاوت است اما یکی از عوامل مهمی است که افراد پس از دیدن آن بر روی صورت خود برای جراحی اقدام می کنند، البته بهترین کار هم جراحی است. زیرا به راحتی می‌تواند مشکلات این افراد را برطرف کند بدلیل اینکه این مشکلات به راحتی با جراحی لیفت قابل ترمیم است.

اولین قدم برای انجام جراحی مراجعه به یک متخصص مجرب لیفت صورت است. این پزشک می‌تواند مشورت هایی که شما برای جراحی لازم دارید را در اختیارتان بگذارد، اگر پزشک شما تخصص پوست داشته باشد مطمئناً عوارض و مشکلات و همینطور درد ناشی از جراحی در کمترین حد خود می باشد و به راحتی صورتی جوان را به شما هدیه می کند.

لیفت در موضع گردن و صورت

یکی از شایع‌ ترین نقاطی که در جراحی لیفت با آن مواجه میشویم جراحی در ناحیه صورت و گردن است. این نقاط از جراحی خصوصاً برای بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع از جراحی بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ باید اعمال شود، دلیل آنهم این است که پوست حالت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست داده است، اما مزیتش این است که هنوز استخوان حالت خود را از دست نداده است. بنابراین با اعمال یک جراحی دقیق و کشسانی پوست، پوست به راحتی به حالت اول برمیگردد. کسانی که در ناحیه گردن و صورت خود خطوط و یا افتادگی دارند باید برای احیای آن حتماً با پزشک متخصص پوست مشورت کنند، پس از معاینه پزشک کارهای لازم را انجام خواهد داد. اما دسته دیگر در ناحیه دو ابرو مشکل دارند، برخی دیگر در زیر چانه یا به اصطلاح غبغب خود دارای مشکل هستند، تمامی این موارد با مراجعه به پزشک متخصص و پس از پروسه معاینه و توصیه به مرحله اعمال جراحی خواهند رسید و نتیجه شگفت انگیزی برای آنها حاصل خواهد شد.

مطالبی در مورد لیفت صورت با جراحی

اولین موضوعی که فکر مراجعه‌ کننده را درگیر می کند موضوع زمان جراحی است. در این خصوص باید بگویم که این جراحی اصولاً ۲ تا ۶ ساعت زمان میبرد، البته این زمان بسته به نوع افتادگی و یا خطوط در محل مورد نظر، کم و زیاد میشود. نکته قابل اهمیت در خصوص جراحی این است که افراد باید برنامه منظمی برای تاریخ جراحی خود تنظیم کنند و باید این نوع جراحی در زمانی انجام شود که مراجعه کننده کار خاصی نداشته باشد و به نوعی برنامه آن خالی باشد، زیرا این جراحی نیاز به مراقبت و بهبود کامل دارد. بنابراین در دوران نقاهت جراحی فرد نمیتواند کارهای گوناگونی انجام دهد. میزان موفقیت در جراحی صورت معمولاً بسیار بالا است و به هیچ عنوان در این خصوص نباید نگران بود.

هزینه لیفت صورت

یکی دیگر از مواردی که دائماً در مورد آن سوال می شود هزینه این جراحی است. البته در این خصوص نیز باید گفت که به عوامل زیادی بستگی دارد، مثلاً میزان خطوط و چین و چروک های فرد و همینطور نوع پوست شخص مراجعه کننده نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد. بنابراین قیمت مشخصی نمی توان در این مقاله بیان کرد، فقط صلاحیت دادن قیمت در دست پزشک معالج است.

امتیازات جراحی لیفت صورت

مطمئناً اولین واکنش مراجعه کننده پس از انجام جراحی و دیدن چهره خود، بالا رفتن اعتماد به نفس است. این جراحی می‌تواند به سادگی تمامی خط و خطوط، چین و چروک صورت، افتادگی پوست و شل شدگی آنرا را برطرف کند و چهره‌ای کاملا جوان را برای مراجعه کننده حاصل کند. امکان دارد برخی از افراد نسبت به صورت و مشکلات آن نیاز داشته باشند که عمل را تکرار کنند اما مطمئناً با همان بار اول تغییرات چشمی و باورنکردنی در صورت خود خواهند دید.

بهترین راه برای داشتن گردنی بلند، خوش حالت و کاملا زیبا جراحی لیفت است. به خصوص برای بانوانی که در سنین بالا قرار دارند این امتیاز می‌تواند آنها را بسیار خوشنود کند. در نظر داشته باشید که نتیجه این عمل می‌تواند در حدود ۱۰ سال روی صورت فرد باقی بماند، این زمان در مقایسه با انجام عمل های دیگر مثل لیفت با نخ که بسیار زود گذر هستند بسیار قابل تامل است. در لیفت با نخ شاید امتیازات خاصی وجود داشته باشد اما دوام آن بسیار کوتاه است.

جراحی لیفت چه چیزی را عاید مراجعه کننده می‌کند؟

  • جوان کردن سفتی و کشش پوست،
  • از بین رفتن تمامی چربی‌های بد و آلودگی ها،
  • از بین رفتن تیرگی پوست به واسطه کم کردن چربی ها،
  • برداشتن تمامی زخم های پوستی که در ناحیه های گوناگون صورت وجود دارند.

برخی از رده های سنی و جراحی های مورد نیاز

سن تقریبی ۳۵ سال به بالا

اگرچه بسیار نادر است که در دهه ۳۰ سالگی نیاز باشد تا جراحی لیفت صورت انجام داد، پس روش های غیر جراحی به منظور جوانسازی صورت و لیفت صورت پیشنهاد می شود. برخی از این روش ها در ادامه با توجه به نیاز فرد توصیه شده است.

  • میکرونیدلینگ
  • تزریق به چانه
  • لایه برداری
  • میکرودرم ابریشن

سن تقریبی ۴۰ سال به بالا

به عنوان یک قاعده کلی ، بیمارانی که تصمیم می گیرند در اوایل و اواسط دهه ی ۴۰ لیفت صورت انجام می دهند ، از ماندگاری بهتر و طولانی تری نسبت به افرادی که این کار را بعداً اقدام به جوانسازی و لیفت صورت می کنند ، دریافت می کنند.

به این گروه از افراد برخی از موارد زیر را پیشنهاد می دهیم:

سن تقریبی ۵۰ سال به بالا

برای بیماران دارای این سن و بیشتر برای داشتن صورتی زیبا و جوانتر نیز راه های زیر را پیشنهاد می دهیم تا انجام دهند:

  • جراحی لیفت صورت برای بار دوم
  • راه های دیگر جوانسازی صورت

در بحث مقایسه لیفت صورت با روش های دیگر باید اذعان داشت که هزینه لیفت با نخ ارزان است اما موضوع قابل تامل در مورد لیفت با نخ این است که این عمل را نمیتوان روی تمامی پوست ها انجام داد، تنها پوستی می‌تواند لیفت با نخ را انجام دهد که زیاد آسیب ندیده باشد. پس در نتیجه در برابر جراحی لیفت حرفی برای گفتن ندارد زیرا جراحی لیفت از عهده تمامی صورت ها با مشکلات مختلف به نحوه شایسته بر می آید.

همانطور که در در اواسط مقاله اشاره شد طول عمر جراحی لیفت بسیار بالا است و گاهاً تا ۱۰ سال هم می‌رسد، اما لیفت با نخ دوام آنچنانی ندارد و فقط می تواند بعضی از چین و چروک ها را از بین ببرد، آن هم برای زمان کوتاهی.

امیدوارم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و نکاتی که در این مقاله آورده شده را دقیقاً انجام بدهید تا نتیجه مطلوبی برای زیبایی تان به دست آورید.

 

سوالات متداول لیفت صورت

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری

دکتر مسعود راستکاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با سابقه درخشان جراحی سر و گردن، جراحی پلاستیک بینی و صورت و جراحی آندوسکوپی سینوس در منطقه پاسداران تهران، مشغول به فعالیت می باشند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

تجربه جراحی بینی

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

۴ دیدگاه ها
  1. سلام ایا لیفتینگ بدون جراحی هم داریم یا روش های دیگه؟ مثل لیزر، چون در اون صورت عوارض کمتری فکر میکنم داشته باشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و بفرمایید آیا لیزر هم شما انجام میدین و بطور کلی کدوم رو از لحاظ کیفیت کار پیشنهاد میدین؟

    پاسخ
    • سلام. بله با لیزر هم میشه جوانسازی کرد ولی بستگی به افتادگی پوست داره.
      و اینکه جراحی عوارضی نداره. اگر هنوز برای لیفت به صورت جراحی زود باشه شدیدا لیزر پیشنهاد میشه؛ هم از افتادگی پوست جلوگیری میشه و هم کلاژن سازی میشه.

      پاسخ
  2. آیا کسی که ۶۴ سال سن دارد عمل جراح

    صورت ،گردن و بینی را همزمان میشود انجام داد؟

    پاسخ
    • حضوری مراجعه کنید. به عوامل مختلف بستگی دارد

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *