حس بویایی بعد از جراحی بینی

سوال بسیاری از مراجعین و داوطلبان جراحی بینی اینست که آیا حس بویایی بعد از جراحی بینی تغییر می کند یا خیر ؟ شاید دقت نکرده باشید ولی باید خاطرنشان کرد که حس بویایی از جمله حس های بسیار مهم در بدن انسان است این حس در درک مزه غذاها ، شناسایی و حافظت از موقعیت های آلوده و مضر ، درک حس خوب از عوامل محیطی و ارتقای کیفی زندگی نقش پر رنگی دارد . بسیاری از آسیب ها و مضرات مواد غذایی از رنگ و شکل و حالتشان مشخص نیست بلکه تنها از راه بویایی می توان به ماهیت ماده غذایی و سلامت آن پی برد و . . . کاربرد های جانبی این حس نیز بیشمار است . به همین ترتیب لازم است حین جراحی بینی و پس از آن عملکرد حس بویایی حفظ شود و کوچکترین خلل و نقصانی برای اندام ها و اجزای موثر در آن ایجاد نگردد . بسیاری از بیماران و مراجعین با اهمیت حس بویایی در کیفیت زندگی واقف هستند به همین دلیل ترس از تخریب یا ضعیف شدن این حس پس از جراحی بینی ، موجب استرس و تشویش و نگرانی ایشان می شود

حس بویایی بعد از جراحی بینی

آیا حس بویایی بعد از جراحی بینی تغییر می کند یا خیر ؟

بله حس بویایی بعد از عمل بینی کمی ضعیف میشود ولی این ضعف موقتی است . چرا که در اثر جراحی بینی ، بروز ورم و التهاب امری طبیعی بوده و در پی آن بینی فرد در دریافت بوها ضعیف می شود ولی با طی دوره بهبودی و رسیدن به حالت طبیعی ، بویایی نیز همچون گذشته برقرار شده و تنفس فرد  طبیعی و متعادل می شود . بنا براین اگر نزد یک جراح بینی خوب و با تجربه تحت جراحی رینوپلاستی قرار گرفته اید ، نگران حس بویایی خود نباشید .

ساز و کار حس بویایی

اگر به زبان ساده بخواهیم  حس بویایی را تشریح کنیم باید بگوییم که در ساختار درونی بینی محفظه هایی موجودند که به انتهای عصب بویایی وصل می گردند . در هنگام تنفس ، هوای ورودی در این محفظه ها جریان یافته و رایحه دریافت می شود درک بو و عطر این چنین امکان پذیر شده و حس مربوطه را در فرد القا می کند .

پس از جراحی بینی

حتی اگر بهترین جراح بینی هم بینی شما را عمل کند ، پس از جراحی به علت تورم و التهاب مجراهای محفظه های بویایی تنگ می شوند و حس بویایی بعد از جراحی بینی تضعیف خواهد شد که همانگونه که ذکر شد ، با رفع ورم و التهاب در زمان بهبودی کامل حس بویایی نیز قوت می گیرد .

سایر خدمات دکتر راستکاری :

با تشکر مدیریت سایت دکتر مسعود راستکاری جراح پلاستیک بینی و صورت .

یک × 2 =